SHOP NOW

Mission Possible: Από την τάξη σε μία κοινότητα μάθησης. Χωρίς αποκλεισμούς

Βασικό στοιχείο μίας αποτελεσματικής τάξης είναι η ικανότητά της να καλλιεργεί την αίσθηση του να ανήκεις και να είσαι μέλος μιας κοινότητας μεταξύ των μαθητών. Όταν οι μαθητές αισθάνονται ότι έχουν δεσμούς, όχι μόνο με τη διδακτέα ύλη αλλά και μεταξύ τους, γνωρίζουν μεγαλύτερη επιτυχία

Ποια είναι εικόνα που σχηματίζεται στο μυαλό κάποιου όταν σκέφτεται μία τάξη; Μια ομάδα νέων ανθρώπων που μοιάζουν λίγο-πολύ το ίδιο. Όλοι ξέρουμε ότι είναι άτομα με τα δικά τους δυνατά και αδύναμα σημεία, αλλά τουλάχιστον όλοι πρέπει να περάσουν τις ίδιες εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς. Είναι ο ρόλος της τάξης να «γεμίσει τα μυαλά» των μαθητών και να εξάψει την περιέργεια τους; Σίγουρα είναι και αυτό. Όμως, ο ρόλος της σχολική τάξης πρέπει να ξεπερνάει τα παραδοσιακά όρια διδασκαλίας. Σκέψου την τάξη σου ως ένα περιβάλλον που όχι μόνο μεταφέρονται πληροφορίες, αλλά είναι μία ζωντανή κοινότητα. Ο χώρος όπου κάθε μαθητής αποτελεί ουσιαστικό μέλος μιας κοινής αποστολής. Μπορεί να ακούγεται δύσκολο ή ουτοπικό, αλλά σε αυτό το άρθρο δούμε πως η μετατροπή της τάξης σε κοινότητα, χωρίς αποκλεισμούς, μπορεί όχι μόνο να βελτιώσει την εκπαίδευση αλλά και να διαμορφώσει τους μαθητές για το αύριο

ομάδα μαθητών σε θρανία με LEGO minifigures

Δημιουργία αίσθησης κοινότητας

Βασικό στοιχείο μίας αποτελεσματικής τάξης είναι η ικανότητά της να καλλιεργεί την αίσθηση του να ανήκεις και να είσαι μέλος μιας κοινότητας μεταξύ των μαθητών. Όταν οι μαθητές αισθάνονται ότι έχουν δεσμούς, όχι μόνο με τη διδακτέα ύλη αλλά και μεταξύ τους, γνωρίζουν μεγαλύτερη επιτυχία. Και αυτό μόνο τυχαίο δεν είναι. Είναι η λογική εξέλιξη όταν υπάρχουν κοινοί στόχοι, σεβασμός και κατανόηση ότι κάθε άποψη κάθε ιδέα έχει σημασία. Σε μία τέτοια κοινότητα ο εκπαιδευτικός δε μεταδίδει απλώς γνώσεις. Δημιουργεί έναν μικρόκοσμο συνεργασίας και υποστήριξης. Έναν μικρόκοσμο που αντανακλά τον κόσμο στον οποίο θα ενταχθούν οι μαθητές

Εξατομίκευση

Η εξατομικευμένη μάθηση δεν αποτελεί πλέον πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα. Όταν οι μαθητές αναγνωρίζουν τη σύνδεση της διδασκαλίας με τη δική τους ζωή και τις μελλοντικές τους επιδιώξεις, έχουν και τη θέληση να εξερευνήσουν παραπάνω. Και πως θα γίνει αυτό; Με την ενσωμάτωση πραγματικών προβλημάτων που ταιριάζουν με τις προσωπικές τους εμπειρίες ή την παροχή της δυνατότητας επιλογής του τρόπου με τον οποίο μαθαίνουν και αναδεικνύουν την κατανόησή τους. Ποιό είναι το μήνυμα μου λαμβάνουμε από αυτό; Τα προσωπικά ενδιαφέροντα και στόχοι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη σχολική πορεία του μαθητή

Ενεργός συμμετοχή: Το Α και το Ω

Η ενεργητική μάθηση δεν περιορίζεται μόνο στο να σηκώνεις τα χέρια σου απαντώντας σε ερωτήσεις. Πρόκειται για την ενθάρρυνση των μαθητών να εξερευνήσουν. Να σκέφτονται δημιουργικά. Πρακτικές όπως η μάθηση βάσει project (project based learning), όπου οι μαθητές αντιμετωπίζουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου, όχι μόνο ενισχύουν την κατανόηση αλλά και αναπτύσσουν σημαντικές δεξιότητες, όπως η επίλυση προβλημάτων, η ομαδική εργασία και η ανθεκτικότητα. Επιπλέον, η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ισχυρό σύμμαχο σε αυτή την προσπάθεια, συνδέοντας τη μάθηση στην τάξη με την παγκόσμια κοινότητα, ενθαρρύνοντας μια πιο διαδραστική, δυναμική και εξελισσόμενη εκπαιδευτική εμπειρία

active learning φωτογραφία vector

Συνεχές feedback και προβληματισμός: Το εργαλείο της ανάπτυξης​

Πώς μπορεί να βελτιώνεται κάνεις; Μέσω συνεχούς προβληματισμού και feedback. Η συστηματική, εποικοδομητική ανατροφοδότηση βοηθά τους μαθητές να κατανοούν την πρόοδό τους και να αναγνωρίζουν τους τομείς που χρειάζονται βελτίωση. Συνδυαστικά με τον προβληματισμό, η διαδικασία αυτή ενθαρρύνει τους μαθητές να αναλάβουν την «κυριότητα» της μάθησής τους, καθιστώντας τους έτσι ως ενεργό στοιχείο της εκπαιδευτικής τους πορείας. Αυτή η πρακτική προβληματισμού δεν αφορά μόνο την ακαδημαϊκή τους ανάπτυξη, αλλά και την ανάπτυξη της επίγνωσης του εαυτού τους και της ικανότητας να προσαρμόζονται και να ανταπεξέρχονται σε διάφορες καταστάσεις

Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων. Ανάληψη ευθύνης

Δώσε λόγο στους μαθητές για τη μαθησιακή διαδικασία και αυτόματα τους κάνεις να αισθάνονται πιο ικανοί. Αυτό μπορεί να είναι κάτι απλό, όπως η επιλογή ενός θέματος για μια εργασία, ή πολύπλοκο, όπως ο σχεδιασμός μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Η ανάληψη ευθύνης ενισχύει την αίσθηση της συμμετοχής, και μαζί με την συμμετοχή έρχεται και η μεγαλύτερη δέσμευση. Έτσι γίνεται ένα βήμα προς τη διαμόρφωση μαθητών με αυτοπεποίθηση που είναι έτοιμοι να λάβουν αποφάσεις και να πάρουν το μέλλον  στα χέρια τους

Αποδοχή της διαφορετικότητας: Ένας κόσμος διαφορετικών προοπτικών

Οι σχολικές τάξεις πολλές φορές αποτελούν μια πλούσια σύνθεση πολιτισμών, πεποιθήσεων και καταβολών. Υιοθετώντας την αποδοχή αυτής της ποικιλομορφίας, εμπλουτίζουμε τη μαθησιακή εμπειρία και προετοιμάζουμε τους μαθητές για τον κόσμο. Η κατανόηση και η εκτίμηση αυτού δεν είναι απλώς μια σχολική δεξιότητα – είναι δεξιότητα ζωής. Προωθεί την ενσυναίσθηση, προάγει τον ανοιχτό τρόπο σκέψης και προετοιμάζει τους μαθητές να εξερευνήσουν και να συνεισφέρουν με τη σειρά τους σε έναν πολυδιάστατο κόσμο

Η μετάβαση από μια σχολική τάξη σε μια κοινότητα μάθησης απαιτεί χρόνο, προσπάθεια, και δέσμευση τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές. Η δημιουργία μιας κοινότητας μάθησης ενθαρρύνει ένα πιο συμμετοχικό, διαδραστικό, και εμπνευσμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου κάθε μαθητής μπορεί να αναπτύσσεται και να συνεισφέρει με τα ταλέντα και τις δεξιότητές του

Τι ψάχνουμε;