SHOP NOW

Γιατί οι μαθητές πρέπει να επιλύουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου

Κάθε εκπαιδευτικός θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει το ζωτικής σημασίας καθήκον – ή δέσμευση – να προετοιμάσει τους μαθητές του, όσο το δυνατόν καλύτερα γίνεται για το μέλλον τους. Και ποιος καλύτερος τρόπος για να το πετύχουμε αυτό από το να τους διδάξουμε να επιλύουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου; Σε αυτό το άρθρο θα δούμε για τη σημαντικότητα της σύνδεσης με τον πραγματικό κόσμο, για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης καθώς και παραδείγματα εκπαιδευτικών λύσεων που μπορούν να βοηθήσουν στο έργο των εκπαιδευτικών

Κάθε εκπαιδευτικός θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει το ζωτικής σημασίας καθήκον – ή δέσμευση – να προετοιμάσει τους μαθητές του, όσο το δυνατόν καλύτερα γίνεται για το μέλλον τους. Και ποιος καλύτερος τρόπος για να το πετύχουμε αυτό από το να τους διδάξουμε να επιλύουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου; Σε αυτό το άρθρο θα δούμε για τη σημαντικότητα της σύνδεσης με τον πραγματικό κόσμο, για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης καθώς και παραδείγματα εκπαιδευτικών λύσεων που μπορούν να βοηθήσουν στο έργο των εκπαιδευτικών.

Codey rovky και χρήση του σε IoT project

Γιατί η μάθηση πρέπει να συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο;

Η σημασία της σύνδεσης της μάθησης με τον πραγματικό κόσμο δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί. Είναι το κλειδί για να καταστεί η μάθηση ουσιαστική και με νόημα. Εξοπλίζει τους μαθητές με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες που χρειάζονται για να πετύχουν στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή. 

Όταν εργαζόμαστε με τους μαθητές μας σε project με προβλήματα του πραγματικού κόσμου, δεν τους διδάσκουμε απλώς για τα θέματα αυτά. Τους παρέχουμε ένα πλαίσιο μάθησης, ενισχύουμε τη συνάφεια των μαθημάτων μας και ενθαρρύνουμε τις δεξιότητες κριτικής σκέψης τους. Το πιο σημαντικό, τους δίνουμε τη δυνατότητα να μεταφέρουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους σε νέες και πραγματικές καταστάσεις. Ένας από τους τρόπους σύνδεσης της μάθησης με την τάξη, είναι δραστηριότητες στο πλαίσιο των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Τι είναι οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης;

Οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) – είναι μια συλλογή 17 παγκόσμιων στόχων που τέθηκαν από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών το 2015 για το έτος 2030. Αποτελούν μια παγκόσμια πρόσκληση για δράση με στόχο την εξάλειψη της φτώχειας, την προστασία του πλανήτη και τη διασφάλιση ότι όλοι οι άνθρωποι θα απολαμβάνουν ειρήνη και ευημερία. Οι ΣΒΑ κυμαίνονται από την εξάλειψη της πείνας έως την προώθηση της ποιοτικής εκπαίδευσης, από την εξασφάλιση καθαρού νερού και αποχέτευσης έως την προάσπιση της υπεύθυνης κατανάλωσης και παραγωγής. Κάθε στόχος είναι αλληλένδετος, αντανακλώντας την πολυπλοκότητα των προβλημάτων του πραγματικού κόσμου που αντιμετωπίζουμε.

οι 17 στόχοι βιώσιμης ανάπτυξηςΕνσωματώνοντας τους ΣΒΑ στις τάξεις μας, δεν διδάσκουμε απλώς τους μαθητές μας για αυτές τις παγκόσμιες προκλήσεις, αλλά τους εμπνέουμε να γίνουν μέρος των λύσεων. Πρόκειται για την ενδυνάμωσή τους να κάνουν τη διαφορά, τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, και να διαμορφώσουν ένα καλύτερο μέλλον για όλους.

STEAM και εκπαιδευτική ρομποτική

Η εκπαίδευση STEAM και η εκπαιδευτική ρομποτική προσφέρουν μια ευκαιρία για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ). Πώς;

Διεπιστημονική μάθηση: Το ίδιο ισχύει και για τα πεδία του STEAM. Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης STEAM -που ενσωματώνει την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική, τις τέχνες και τα μαθηματικά- αντικατοπτρίζει τη διασύνδεση των ΣΒΑ. Αυτό βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν πώς οι προκλήσεις και οι λύσεις σε έναν τομέα μπορούν να επηρεάσουν άλλους, προωθώντας μια ολιστική κατανόηση των παγκόσμιων ζητημάτων.

Τεχνολογικός αλφαβητισμός: Οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς τη χρήση της τεχνολογίας. Από τις λύσεις καθαρής ενέργειας έως την έξυπνη γεωργία, η τεχνολογία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των ΣΒΑ. Η εκπαίδευση STEAM, και ιδιαίτερα η εκπαιδευτική ρομποτική, προάγει τον τεχνολογικό γραμματισμό, προετοιμάζοντας τους μαθητές να αξιοποιήσουν την τεχνολογία για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Πραγματικές εφαρμογές: Εκπαιδευτική ρομποτική: Η εκπαιδευτική ρομποτική παρέχει έναν βιωματικό τρόπο για την εξερεύνηση των εφαρμογών STEAM. Για παράδειγμα, ένα ρομπότ θα μπορούσε να προγραμματιστεί για να καθαρίζει απόβλητα, αντικατοπτρίζοντας τον Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης 12 (Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή), ή για να βελτιστοποιεί τη χρήση νερού σε ένα μίνι θερμοκήπιο, αντικατοπτρίζοντας το Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης 6 (Καθαρό νερό και αποχέτευση).

Παραδείγματα με εκπαιδευτικές λύσεις

LEGO Education SPIKE Prime

Το LEGO Education SPIKE Prime είναι ένα ολοκληρωμένο εργαλείο μάθησης που συνδυάζει τουβλάκια LEGO, Hardware, μια γλώσσα προγραμματισμού βασισμένη στο Scratch και μαθήματα STEAM που ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και τις δεξιότητες κριτικής σκέψης των μαθητών.

Τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές;

Οι μαθητές μπορούν να κατασκευάσουν έναν μετεωρολογικό σταθμό για να παρακολουθούν και να αναλύουν τα πρότυπα του καιρού, προωθώντας την κατανόηση της κλιματικής αλλαγής. Αυτό το project όχι μόνο ενισχύει τις δεξιότητές τους στον προγραμματισμό και τη μηχανική, αλλά συνδέει επίσης τη μάθηση στην τάξη με περιβαλλοντικά ζητήματα, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να σκεφτούν πώς μπορούν να συμβάλουν στη δράση για το κλίμα. Έτσι καλύπτουν το Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης 13 (Δράση για το κλίμα).

spike prime η δραστηριότητα rain or shine στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης για το κλίμα

Makeblock Education mBot2

Το mBot2 από την Makeblock Education είναι ένα ισχυρό εκπαιδευτικό ρομπότ που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει στους μαθητές μια βαθύτερη κατανόηση του STEAM. Εξοπλισμένο με έξυπνο hardware και δυνατότητες επέκτασης, το mBot2 επιτρέπει στους μαθητές να εντρυφήσουν σε πραγματικές εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης και του προγραμματισμού.

Τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές;

Ένα παράδειγμα για το πώς το mBot2 μπορεί να υποστηρίξει το Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης 11 (Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες). Οι μαθητές μπορούν να προγραμματίσουν το mBot2 για να προσομοιώσουν λύσεις έξυπνων πόλεων, όπως αυτόνομα οχήματα για αποτελεσματικές-αποδοτικές μετακινήσεις ή ρομπότ που μπορούν να εντοπίζουν και να συλλέγουν απορρίμματα. Αυτά τα project όχι μόνο ενισχύουν τον τεχνολογικό αλφαβητισμό των μαθητών, αλλά και αναδεικνύουν το ρόλο της τεχνολογίας στην οικοδόμηση βιώσιμων πόλεων, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ της μάθησης στην τάξη και των πραγματικών προκλήσεων βιωσιμότητας.

mbot2 της Makeblock education στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης και συγχρονα οχήματα

Arduino Education Explore IoT Kit Rev2

Το νέο Explore IoT Kit Rev2 από την Arduino Education αλλάζει τα δεδομένα. Είναι ένα εργαλείο που συνδέει την τάξη με τον πραγματικό κόσμο με απτό τρόπο. Το μαθησιακό περιεχόμενο και τα 10 project που περιλαμβάνει συνδέονται με τους ΣΒΑ.

Τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές;

Οι τεχνολογίες παρακολούθησης της υγείας έχουν κάνει σημαντικά βήματα την τελευταία δεκαετία, προσφέροντας συνεχή παρακολούθηση, έγκαιρη ανίχνευση πιθανών προβλημάτων υγείας, διαχείριση ασθενειών, εξατομικευμένη φροντίδα και δυνατότητες κλήσης έκτακτης ανάγκης. Αυτές οι συσκευές χρησιμοποιούν τεχνολογία αισθητήρων για την πρόβλεψη διαφόρων καταστάσεων, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων, των αναπνευστικών παθήσεων, του διαβήτη, των διαταραχών του ύπνου, του στρες και του άγχους και των πτώσεων ή τρακαρίσματος. Το Arduino Explore IoT Kit Rev2, προσφέρει ένα ολοκληρωμένο μάθημα 4 ωρών με τίτλο «Health Monitoring Devices».  Ευθυγραμμίζεται με το Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης 3 (καλή υγεία και ευημερία), καθώς δίνει τη δυνατότητα στα άτομα να παρακολουθούν και να διαχειρίζονται προληπτικά την υγεία τους, ανιχνεύοντας ενδεχομένως προβλήματα νωρίς, διαχειριζόμενοι αποτελεσματικά χρόνιες παθήσεις και προωθώντας τελικά τη συνολική ευημερία.

arduino iot explore στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης

Θα κάνεις το επόμενο βήμα;

Αν είσαι εκπαιδευτικός που αναζητά εκπαιδευτικό υλικό για την πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σου συνιστώ ανεπιφύλακτα τα παραπάνω σετ. Αποτελούν φανταστικά εργαλεία που μπορεί να υποστηρίξουν την STEAM εκπαίδευση και να εμπνεύσουν την δημιουργική επίλυση προβλημάτων του πραγματικού κόσμου.

Θυμηθείτε, ως εκπαιδευτικοί, δε διδάσκουμε στους μαθητές μας μόνο τον κόσμο. Τους προετοιμάζουμε για το μέλλον. Ας συνεχίσουμε να εμπνέουμε, να εκπαιδεύουμε και να ενδυναμώνουμε την επόμενη γενιά ηγετών, υπευθύνων λήψης αποφάσεων και επιστημόνων. Το μέλλον βρίσκεται στις τάξεις μας και φαίνεται λαμπρό.